STAD APPINGEDAM
Dit bijzondere ondernemerscollectief is sinds oktober 2017 bezig om Appingedam bij een breed publiek op de kaart te zetten en om Appingedam de meest bruisende en sfeervolle stad van de regio te maken. Om deze doelen te realiseren heeft MSA een visie ontwikkeld, waarin aan de hand van een roadmap bepaald wordt hoe de doelen kunnen worden gerealiseerd.
DE "DAMSTER" UITDAGING
Het doel is duidelijk. MSA wil het heft in eigen handen nemen en zorgen voor volle winkelstraten, hoogwaardige evenementen, talloze toeristen en een bruisende Damster-economie. Maar hoe krijgen wij het trotse gevoel van de Damsters weer naar boven? En hoe zorgen wij ervoor dat ook mensen van buitenaf naar Appingedam komen? Dit zijn zeer lastige vragen waar logischerwijs geen eenduidig antwoord voor is. Dat weerhoudt ons natuurlijk niet om het niet te proberen.
De eerste stap is de Beleef-Stad-Appingedam-pas. Deze pas is onderdeel van een bijzonder spaarsysteem en beloond loyaliteit aan de stad Appingedam. Bezoekers die deze pas scannen, maken namelijk iedere maand kans op leuke prijzen.
Samen met onze partner RAM-marketing uit Groningen wilden we een hype rond de pas te creëren plus de inwoners van de Stad Appingedam en omstreken weer warm te maken voor onze mooie historische stad Appingedam in samenwerking met Marketing Stad Appingedam.
CONCEPT ACHTER DE CAMPAGNE
Samenwerken en de kracht van het collectief zijn speerpunten van MSA. De campagne moest dit ook gaan uitstralen. Het concept werd uitgewerkt tot een campagne waarbij centraal stond dat iedereen die betrokken is profiteert. De Beleef-Stad-Appingedam-pas zorgt voor een win-win situatie voor alle betrokkenen. Zo profiteren de ondernemers van meer loyale klanten uit de regio.
De bezoekers van de stad profiteren omdat zij iedere maand prijzen kunnen winnen. De marketingcampagne moet uitstralen dat het vóór de bezoekers van de Stad Appingedam is welke dóór Marketing Stad Appingedam en haar ondernemers wordt gefaciliteerd.
HET BOUWEN VAN DE WEBSITE
Met dit doel moest er natuurlijk ook een website gebouwd worden. Onze vormgever heeft een website ontworpen aan de hand van de huisstijl. Deze hebben wij vervolgens in ontwikkeling gebracht.
STRATEGISCHE KEUZES OM EEN DOEL TE BEHALEN
- Beginnen met een teaser, zonder daar ook maar iets van Marketing Stad Appingedam of de Beleefpas in te vermelden
- Doelgroep: iedereen in de regio (jong én oud)
- Bereik doelgroep: 20 kilometer rondom Appingedam
KANALEN EN MIDDELEN
BELEEF STAD APPINGEDAM PAS
Om mensen nieuwsgierig te maken hebben we displaycampagnes ingezet in op verschillende kanalen. In de displaycampagnes werden quotes vermeld van Damsters welke hints weg gaven over de Beleef-Stad-Appingedam-Pas.
Doordat de doel regio (20km rond Appingedam) klein is, konden we de doelgroep eenvoudig en tegen geringe kosten, maximaal bereiken. Voor maximaal bereik hebben we ingezet op Social Media, Nu.nl én in het Google Display Netwerk. Alle leads werden in de eerste instantie geleid naar de website 1327.nl. Dit was ook al een hint naar de Damsters toe, aangezien de stadsrechten voor Appingedam in 1327 zijn verkregen.
SOCIAL MEDIA KANALEN
DAMSTERS WEER TROTS MAKEN OP DE EIGEN STAD
Om de trots van de Damsters naar boven te halen, hebben we ook een professionele video laten maken. De video laat 5 bewoners aan het woord die een eigen verhaal vertellen over de Stad Appingedam. De première van de video was tijdens de nacht van Appingedam waarbij de Beleef Stad Appingedam Pas werd gelanceerd (28 juni 2019).
Twee weken voor de nacht van Appingedamhebben we met een korte video de aandacht weten te trekken voor de hoofdfilm tijdens de première waarmee werd geadverteerd op Social Media en YouTube.
LANCERING MET EEN GROOT CONCERT VAN WOLTER KROES
De grote aftrap vond plaats op 28 juni 2019 met een bomvol programma en natuurlijk ook een bomvol plein. Hier vielen ook de eerste prijzen te winnen. Drie gelukkige Damsters gingen er met een gloednieuwe 4K-tv vandoor. Zij kregen deze uit handen van niemand minder dan Wolter Kroes! Zijn optreden zorgde voor een groot spektakel en een fantastisch begin van de Nacht van Appingedam.
VERLOTING VAN DE HYUNDAI I10 COMFORT
Op 30 september 2019 werd de winnaar van de HYUNDAI i10 COMFORT met navigatie bekend gemaakt op facebook. De notaris heeft die ochtend om 10.00 uur de trekking voltooid en daarbij werd M.Siekman als winnaar aangewezen.
Na controle van het lot hebben we in de loop van de dag de winnaar op de hoogte gebracht van de gewonnen prijs. De familie Siekman is super blij met de nieuwe Hyundai i10 en heeft de prijs voor de Albert Heijn in ontvangst genomen.
NIEUWE VERLOTINGEN
Na deze eerste verloting is het doel om elke maand nieuwe verrassende prijzen te verloten. Daarnaast krijgen ondernemers ook de mogelijkheid tot 'individuele spaaracties'. Elke winkelier kan op deze wijze eigen klantgerichte actie inzetten om de eigen klanten te belonen voor een bezoek aan de winkel.
De pilot voor deze individuele verlotingen begon bij de Albert Heijn, zij verlootten 50 boodschappenpakketten onder de deelnemers die Albert Heijn punten hebben gespaard.
DE CIJFERS | MARKETING STAD APPINGEDAM
RESULTATEN
Teaser video - 4.691.890 vertoningen
Video - 208.362 vertoningen / 61.162 bereik
LINKS